fredag 17 maj 2013

Nahoko Uehasi - Besttjusaren I:stridsormarna



Det här är ett boktips jag snubblade på för några år sedan, skrev upp den på min inköpslista och sedan hände inte mycket mer. Under min semester på Gotland lyckades jag av en slump hitta boken i ett dammigt hörn av en bokhandel. Den fick såklart följa med hem och som det ofta händer blev den stående i bokhyllan. Den gröna ryggen på boken har spanat mot mig under flera månader och tillslut var det hög tid att ta fram den lilla godbiten. 

Boken handlar om Erin som bor tillsammans med sin mamma i en liten by i Japan. Hennes mamma arbetar som djurtämjare till de fruktade stridsormarna. De är livsfarliga varelser som enbart kan hanteras av sina skötare, de är fruktade och mycket användbara i krig. En dag händer det fruktansvärda, flera av stridsormarna hittas döda och Erins mamma får skulden. Hon riskerar nu avrättning och Erin måste nu välja att stanna och se sin mamma dö eller att försöka förhindra det, men hon är bara 14 år. 

Det är svårt att berätta om boken, då den är mycket kort och det finns en risk att avslöja för mycket av handlingen. Boken är söt, lätt att ta till sig och lätt att förstå. Jag gillar att befinna mig i kulturen i landet Japan. Den har ett lugn och ett tempo som är sällsynt här hemma i Sverige. Självklart finns briser också som synen på kvinnan. Jag läser mycket manga och tittar på anime, men läser alltför lite ”vanlig” litteratur från landet. Självklart är Murakami en klar favorit, men annars är det rätt tomt i mitt författarregister. Författaren Nahoko Uehashi har flera gånger fått pris för sina böcker i Japan och ska jag fortsätta utforska serien, del två i besttjusartriolgin står redan och väntar i min bokhylla. Jag har också tidigare läst Seirei no moribito av samma författare, den är också gjord till en fantastisk animeserie. 

Betyg: 6

Förlag: Ordbilder förlag
Sidor: 236
Författarland: Sverige
Utgiven: 2006
Övrigt: Del 1 i trilogin om Besttjusaren
Genre: barn och ungdom

2 kommentarer:

  1. Hej, Besttjusaren är inte en triologi. Den är bara två böcker. Sedan finns det en sidoberättelse som utspelar sig 11 år efter händelserna i andra boken, men de böckerna har inte publicerats i Sverige. Nahoko Uehashi är förresten nominerad till nästa års Hans Christian Andersen pris.

    SvaraRadera
  2. Tack för infon, ska kolla om den sista finns på engelska. Hoppas han vinner, han behöver få mer publicitet i Europa

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...