fredag 17 maj 2013

James Dashner - The scorch trials



Det har gått nästan ett år sedan jag läste den första boken i trilogin, The maze runner. Jag gillar att läsa ungdomsböcker, framförallt där författaren skapar något nytt. Den första boken har en handling som är underbart unik och mysteriet fortsätter delvis i del 2. Jag har nyligen sett den första posten för filmen The Mazerunner som har premiär under 2014. 

Varning för spoilers om du inte läst del 1 i trilogin. 

I the scorce trails är tempot fortfarande högt, de deltagande hoppades på att prövningen skulle vara över i och med att de lyckades knäcka labyrinten. Det visar sig att den fristad de hittat enbart är startlinjen för nästa prövning. Än en gång måste Thomas och de gladers klara av outhärdliga prövningar. Genom en mörk tunnel och sedan genom en öken där blixtstormar kokar människor levande. De är mänsklighetens sista hop i en värld där solstormar har förändrat jordens klimat, de är variablerna som kan hitta ett botemedel mot sjukdomen flare som gör människor galna. 

The scorce trail tappar lite gentemot the mazerunner, i den senare var spänningen ihopmixat med mystiken kring varför labyrinten existerar och varför de placerats där. Självklart finns mystik i del två också men handlingen saknar en solid grund och blir lite vag och utdragen. Förutom det gillar jag de snabba vändningar, spänningen och hur karaktärernas känslomässiga roller ständigt förändras. Har du inte börjat läsa denna trilogi så är det hög tid att göra detta, framförallt innan filmen har premiär. 

Betyg:6

Förlag: Ember
Utgiven: 2011
Författarland: USA
Sidor: 361
Övrigt: del 2 i Mazerunner trilogin
Genre: ungdom, postapokalyptisk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...