onsdag 1 maj 2013

Ingrid Hedström - Lärarinnan i Villette

Lärarinnan i Villette fångade jag upp genom ett tips på en av många  bokbloggar jag följer. Boken har dock blivit strandad i mitt bibliotek i flera år men nu var det dags att lyssna på Ingrid Hedströms debut.

En kvinna blir påkörd och dödad i den belgiska staden Villette. Det ser ut som en smitningsolycka, men flera vittnen hävdar att det var mord. När undersökningsdomaren Martine Poirot börjar utreda fallet upptäcker hon snart att den döda kvinnan dolde en hemlighet.

Samtidigt försöker Martines man, historikern Thomas, ta reda på vad som ligger bakom den massgrav som upptäcks när grunden grävs till ett nytt köpcentrum. På var sitt håll arbetar sig Martine och Thomas närmare mörka sanningar ut ur det förflutna, farliga hemligheter som många vill bevara till varje pris. Källa: Adlibris


Boken är en deckare som utspelar sig i Belgien, den blandar historia och nutid på ett snillrikt sätt. Belgien är ett outforskat område för mig och det är intressant att läsa om kopplingarna till massmorden i Rwanda och andra mörka delar av Belgiens historia. Boken är kort för att vara en deckare vilket höjer dess prestation då det inom denna genre oftast vävs in för mycket familjeliv med huvudkaraktärerna. Hedström har undvikit detta och istället lyfter hon fram Martine Poirot som kvicktänkt och smart. Språket är utmärkt och intrigerna i den lilla staden Villette skapar spänning och jag försöker hela tiden ligga steget före författarens avslöjanden.

Betyg: 7

Förlag: Alfabeta
Uppläsare: Marie Richardsson (Mycket bra!)
Speltid: 8h 40 min
Författarland: Sverige
Utgiven: 2009
Genre: deckare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...