tisdag 26 februari 2013

Kami Gacia & Margaret Stohl - Beautiful creatures

En småstad i den amerikanska södern fylld med traditioner, normer och bestämda viljor, en stad som existerat sedan det amerikanska inbördeskriget, ett krig där staden stod på förlorarnas sida. Här flyter livet som det alltid har gjort, ingenting förändras och där varje nykomling möts med misstänksamhet och utfrysning. När Lena anländer börjar ryktet gå med ilfart, hon är dotter till stadens enstöring och har sedan tidigare blivit reglerad från olika skolor. Hon är annorlunda och blir snabbt en av de utstötta på skolan. För Etan blir det annorlunda han ser bara en vacker, grönögd tjej som visserligen döljer hemligheter och magi men som får hans hjärta att klappa snabbare.

Beautiful creatures får klart godkänt och jag ser fram emot att läsa fortsättning. Dock är boken inte en toppnotering men den förvånade mig positivt. Jag ska snart se den på bio, men anar att jag kommer bli besviken då det är svårt att återskapa dess innehåll rättvist på den vita duken. Jag anar också att att boken blir ännu bättre med originalspråket, men biblioteket hade den bara på svenska. Jag hade gärna sett att detta var en bok med illustrerande bilder inuti, det är synd att alltför för böcker väljer att illustrera sina böcker. Beautiful creatures hade blivit mer inspirerande med autentiska målningar av husen och miljön. Mitt enda klagomål blir att det bitvis var alltför mycket utfyllnadsmaterial innan "the big event". 


Betyg: 7

Förlag: Little Brown
Utgiven: 2009
Sidor: 528
Författarland: USA
Övrigt: del 1 i Caster Chronicles serien, har biopremiär i februari 2013
Genre: young adult, fantasy, romance

4 kommentarer:

  1. Jag funderar verkligen på att läsa denna!

    SvaraRadera
  2. Har inte läst boken. Men har sett filmen och tyckte om den :)

    SvaraRadera
  3. Ah, jag ska snart titta på filmen så det ska bli intressant att jämföra.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...