lördag 23 februari 2013

Catharina Ingelman-Sunberg - Kaffe med rån

Om du gillar Hundraåringen eller En man som heter Ove så är Kaffe med rån en bok för dig.

På servicehemmet har körgänget bestående av ett gäng äldre damer och herrar, de har tröttnat på ålderdomshemmets service. Föreståndaren Barbro tänker bara på att skapa vinst vilket gör att det sparas in på kaffe, fikabröd och utevistelse. Körgänget bestämmer sig för att ta saken i egna händer och skapa sig lite äventyr. De rymmer och checkar in på Grand hotell i Stockholm och börjar planera en tavelstöld mot Nationalmuseet.

Det här är en feel good ljudbok som är underbart skön. Helge Skoog gör ett fantastiskt jobb som uppläsare vilket höjer boken ytterligare ett betygssteg. Jag hoppas han fortsätter att läsa upp böcker i framtiden. Pensionärsgänget är härliga och framåt, de sprider en inspirerande kraft och jag hoppas att man själv har den energin vid ålderns höst. Det börjar bli dags att sätta en etikett på genren där pensionärer utgör huvudkaraktärerna, har ni några idéer?


Betyg: 7

Förlag: Bonnier audio
Uppläsare: Helge Skoog
Speltid: 10 h 59 min
Författarland: Sverige
Utgiven: 2012
Genre: Skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...