söndag 20 januari 2013

Cassandra Clare - City of Ashes

Clary och Jace fortsätter sin kamp mot ondskan iform av deras fader Valentine. De har förlorat två av the mortal instrument men hoppas fortfarande på att återta dem. Jace kämpar för fullt för att hålla sitt humör i schakt då inkvisitorn är ute efter hans skinn. Hans och Clarys kärlek till varande måste sluta existera då de är bror och syster, mitt i allt finns Simon som älskar Clary över allt annat.

Det här är en mellanbok, där karaktärerna grubblar över sina identiteter och konflikter mellan olika aktörer fördjupas. Fokusering och tempot ökar mot slutet vilket gör den mer intressant men för övrigt är det svårt att ta sig igenom boken. Jag anar att min förhoppning om att ha hittat en serie som skulle ge mig Harry Potter känsla närmar sig graven. J.K Rowling lyckades med att skapa en trovärdig värld, fylld av varelser och saker med ord som var genomtänkta, det är lätt att förstå att Rowling har valt många ord med glimten i ögat för deras betydelse och med en förhoppning över att läsaren ska knäcka koden.

Cassandra Clare försöker skapa en liknande värld, hon använder nya ord (skapligt genomtänkta), en ondsint (mänsklig) fiende och magi. Tyvärr känner jag inte samma nyfikenhet som första boken och jag hittar inte engagemanget. Mycket av innehållet är genomskinligt och alltför lätt att lista ut.

Det jag tror många fantasyförfattare misslyckas med är att bygga upp en historia över en tid. JK startade när Harry, Hermoine och Ron var tolv år och byggde sedan upp deras värld sakta men säkert, kärlek fick först komma in när den var redo att införas. Många fantasyförfattare tror att kärlek mellan huvudkaraktärer måste införas från ruta ett.

Jag kommer läsa den sista delen i trilogin och hoppas att den är bättre.


Betyg: 5

Förlag:  Margaret K. McElderry Books
Sidor: 408
Utgiven: 2009
Författarland: USA
Övrigt: del 2 i The mortal instruments serien
Genre: ungdom, fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...