söndag 27 januari 2013

Jan Guillou - Dandy

 Förra året kom Guillou ut med andra delen i sin serie. Dandy följer den saknade brodern Sverre som valde att fly till England med sin älskare lord Albert efter att han tagit sin examen i Dressen. Vi får följa hans liv i den engelska aristokratin och hur hans liv sammankopplas med de två andra bröderna.

Jan Guillous försök att återskapa 1900-talet genom tre bröders resa är kul och intressant då han tar upp delar som gärna försvinner i historieböckerna t.ex. måleri, homosexualitet och brobyggande. Han illustrerar århundradet utifrån en ingenjörs synvinkel. Dandy är inte lika bra som Brobyggarna vilket kan bero på att den är kortare och bara inriktar sig på den ena brodern. Jag har lite svårt att minnas detaljer i Brobyggarna vilket bitvis gör mig arg när jag lyssnar på Dandy, jag kan inte koppla ihop händelser med varandra. Jag funderar på att vänta med att läsa resterande böcker tills alla kommit ut.

Är du intresserad av liknande böcker kan jag rekommendera Ken Folletts Giganternas fall och Världens vinter som också illustrerar det 1900 århundradet (ännu bättre än Jan Guillou).

Betyg: 6

Förlag: Piratförlaget
Utgiven: 2012
Speltid: 13 h
Uppläsare: Tomas Bolme
Författarland: Sverige
Övrigt: det stora århundradet del 2
Genre: historisk skönlitteratur

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig att "Brobyggarna" var bättre än "Dandyn" men även "Dandyn" är läsvärd.

    Nu ser jag fram emot nästa bok i serien.

    SvaraRadera
  2. Samma här men frågan är om man ska vänta tills två delar kommit ut.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...