fredag 2 november 2012

Populära sommarpratare volym 2




Under en veckas tid har jag på vägen till och från jobbet njutit av ljudboken Sommarpratare vol 2. Det har varit ett sant nöje att lyssna på majoriteten av de legender som samlats på denna skiva. Den enda jag fann ointressant var Allan Edwall vars sommarprat var mycket bitter, en bidragande orsak var att ljudupptagningen var dålig vilket gjorde att bitar av hans berättelse gick mig förbi. Lite besviken var jag också på Hasse Alfredsson som inte berörde mina favoritämnen (Astrid Lindgren och Tage Danielsson). De övriga var makalöst bra och här kan återges en kort resumé. 

Sissela Kyle berättar öppen hjärtligt om sin far. Jag älskar Sisselas sätt, dialekt och humor, jag blir glad bara hon börjar tala. Hon påminner mig mycket om min mormors syster både till sätt, utseende och humor.

Torsten Ehrenmark är en storhet som jag har mycket dåliga kunskaper om. Han har stor erfarenhet av att göra sommarprogram och det märks i sätt och presentation. Mycket underhållande och intressant. 

Birgit Nilsson, jag vet att hon var en känd operasångare och att hon snart kommer pryda femhundrakronorssedeln. Operavärlden är ett okänt fenomen för mig, vilket gjorde Birgits radioprogram till en undervisningssituation. Vilken fantastisk röst!

Babben Larsson berättar om sin uppväxt och inträdet på scenskolan. Hon berättar hjärtligt om händelser från sin barndom både motgångar och framgångar. Hon berättar mycket allvarligt och väljer att lägga den mesta av humorn åt sidan. 

Betyg: 6                 
                               
Förlag: Sveriges radio
Utgiven: 2012
Speltid:ca 6 h
Författarland: Sverige
Genre: biografi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...