fredag 2 november 2012

Bernard Cornwell - Azincourt


Slaget vid Azincourt är kanske ett av de mest kända i Englands historia. Slaget utkämpades mellan den lilla, svaga och sjuka engelska armèn som besegrade den franska armén, överlägsen i både antal och styrka.

Unge Nicholas Hook är plågad av sitt förflutna, han är förföljd för det som han har misslyckats med att göra och förvisad för det som han har gjort. Han drivs iväg för att arbeta som lejd skytt i Frankrike. Där finner han kärlek till två saker, till sin instinkt i krig och till en flicka i nöd. De överlever massakern vid Soissons men blir tvungna att lämna Frankrike för England. Att åka fast där innebär för honom en säker död. När det istället är kung Henrik V i egen person som upptäcker honom blir han återigen beordrad ut i kriget. Den stolta engelska armén har försvagats efter de stora fälttågen så nu är det upp till bågskyttarna att försvara nationen.

Slaget vid Azincourt var den första segern på ett slagfält vunnen med pilbåge. En berättelse som William Shakespeare skrivit om i Henrik V. Bernard Cornwell lyckas här beskriva hur lerigt, smutsigt och blodigt slaget vi Azincourt var med en känsla som ger läsaren en inblick i hur det var att strida på 1400-talet under Henrik V. Källa: adlibris


Jag gillar historiska romaner och Bernard Cornwell har lyckats riktigt bra i sina historiska efterforskningar och producerar en realistisk berättelse som tar lyssnaren till 1400-talets England och Frankrike. Tyvärr stannar min positiva kritik där. Jag finner historien tam och tråkig, karaktärerna biter sig inte fast och jag famlar mellan namn och händelser. 


Betyg: 3

Förlag: Hörupp
Speltid: 15 h 15 min
Uppläsare: Torsten Wahlund
Författarland: Storbritannien
Genre: historisk skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...