lördag 17 november 2012

Leif GW Persson - Gustavs grabb

Vad vet du om GW Persson? Är han enbart en vresig, kunnig gubbe som sitter med som sakkunnig i Efterlyst i samspel med Hasse Aro? Svaret på den frågan får du med besked i hans biografi Gustavs grabb. 

Mitt läsande inom deckargenren är sparsam och jag håller mig till ett fåtal författare från Sverige. Leif GW Persson är inte en av dem. Jag fick tipset av en god vän att hans självbiografi var mycket läsvärd så jag gav den en chans och blev inte besviken.
Boken är upplysande och den gör mig intresserad av att vilja veta mer. Peter Andersson (uppläsaren)  gör mig först förvirrad då han aldrig andas vid punkt, men det blir bättre efter första skivan. Starten har en deprimerande ton, men efter någon halvtimme blir berättelsen upplysande och riktigt bra. GW sparar inte på detaljer ur sitt liv utan redogör för sin första orgasm, sitt nära självmord och sitt bittra hat mot sin moders ständiga svek. Jag förstår att han väntade med att skriva biografin till efter hennes död. Handlingen är mycket informativ kring Geijeraffären och jag suger in kunskap utifrån att jag är intresserad av att se den nya filmen om Palme. GW dementerar bestämt att Olof Palme skulle ha besökt Doris Hopps bordell i Stockholm. Berättelsen tappar sitt medryckande tema efter Geijeraffären då GW vill knyta samman alltför många trådar.

Jag blev positivt förvånad över Gustavs grabb, jag hade förväntat mig en exposé av lösta brott i samspel med olika myndigheter. Istället fick jag en livsskildring av en arbetargrabb som kom att bli en av våra bäst betalande författare.


Betyg: 7

Förlag: Bonnier audio
Uppläsare: Peter Andersson
Speltid: 10 h 12 min
Utgiven: 2011
Genre: biografi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...