torsdag 19 januari 2012

Vibeke Olsson - Sågverksungen


 Det är redan varmt. Morgonen håller på att bli förmiddag. Vi börjar arbete klockan halv sex, men egentligen är klockan bara halv fem. Den har ställts fram för att vi ska kunna utnyttja dagsljuset. vi har liksom en egen Svartviks-tid. Jag har förstås ingen klocka, men både magen och solen talar om att det inte kan vara långt till klockan nio nu, till frukostrasten.

Året är 1879 och sågverksindustrin i Svartvik är tyst. Arbetarna strejkar på grund av de dåliga lönerna. En så omfattande strejk har aldrig startats i Sverige. Brickens som snart är 11 år arbetar som ströflicka på sågverket. Hennes pappa är plankbärare och deltar i strejken. Familjen lever fattigt men lyfter upp tillvaron med de små sakerna t.ex. en kopp kaffe eller ett glas mjölk. Det är Bricken som berättar och ger sin syn på strejken och livet. 

Sågverksungen blev en positiv överraskning. Jag älskar Vibeke Olssons Molnfri bombnatt men ogillade Murkronan. Sågverksungen är en underbar bok som lyfter både själ och hjärta. Bricken är godheten personifierad och jag njuter av att vara i hennes närhet. Hon berättar ur ett oskuldfullt barns perspektiv vilket leder till en nyanserande syn på världen. Boken är lättläst och författaren har lyckats fantastiskt bra med att anpassa språket efter tiden. Även om boken är en roman så finns korrekt fakta inbakad t.ex. att virkespriset sjunkit under året innan strejken och att regeringen gått in med kompensation vilket sågverksägarna festat upp.

Jag önskar att något förlag läser in de tre böckerna så att alla kan få uppleva dem. Sågverksungen kan läsas av både vuxna och ungdomar.

Betyg: 8

Förlag: Libris förlag
Sidor: 372
Utgiven: 2009
Författarland: Sverige
Genre: skönlittertur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...