söndag 15 januari 2012

Stephen King - Firestarter


Charlie är inte den vanliga amerikanska 8-åriga flickan. Hon har fötts med en förbannelse andra skulle säga en gåva men för Charlie och hennes föräldrar har det alltid varit en kamp på liv och död. Hennes föräldrar träffades när de deltog vid en kemiskt experiment på college. De blev injicerade med ett serum som gav dem små än ändå betydelsefulla förmågor. Charlies mamma kan ovetande sätta på radion och hennes pappa har en förmåga att övertala människor att göra det han säger. Deras genetiska förändring ärvdes ner till Charlie som föddes med förmågan att starta bränder. Hon kunde som ettåring få sitt eget hår att börja brinna når hon blev arg. Hennes förmåga är eftertraktad om den går att kontrollera och utnyttjas. Charlies mamma har nu blivit torterad och mördad. Tillsammans med sin far flyr nu Charlie för att komma undan människorna som vill kontrollera henne.

Det är antagligen något fel på mig då jag har svårt att hitta spänningen och pageturne-effekten som många andra recensenter upplever när de läser Stephen Kings verk. Firestartare är inte tråkig, författaren skapar en intressant historia men den når inte de högre betygen i min skala. Det som lyfter boken är jaktens spänning och att King ständigt parallellkopplar mellan bytet och jägaren. Tyvärr tar jakten slut för fort och fångenskapen är betydligt mer enformig.

Boken är tidslös då man som läsare inte tänker på att Firestarter är skriven i början på 80-talet. King är bra på att skriva tidslösa böcker. Det känns som om berättelsen utspelar sig i nutid och det är först när jag som läser undrar varför ingen använder sin mobiltelefon som sanningen hinner ikapp.

Betyg: 5

Förlag: Viking
Sidor: 400
Utgiven: 1980
Författarland: USA
Genre: spänning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...