lördag 7 januari 2012

Alexander McCall Smith - Kalaharis skrivmaskinsskola för män


Jag gillar att då och då slappna av och lyssna på Damernas detektivbyrå. Berättelsen är underhållande, korta och har ett lugnt tempo. Vilket är avslappnande att lyssna på om man känner sig lite stressad och trött.

Mma Ramotswe har fått konkurrens i branschen när en ny detektivbyrå öppnas i Garborone. Mannes skrytsamhet går henne på nerverna då han hävdar att enbart män kan sköta deras yrke. Mma Makutsi behöver extrainkomster och startar därför en skrivmaskinskola för män, vilket leder till en oväntad upplevelse.

Tyvärr tycker att Kalaharis skrivmaskinsskola för män hittills är seriens sämsta. Jag saknar de uppdrag Mma Ramotswe brukar ge sig in i och alltför många lösa trådar lämnas kvar efter berättelsens slut. Jag tycker också att författaren kunde ha utvecklat konkurrensen mellan de båda detektivbyråerna ytterligare. Det positiva är att ljudboken förmedlar det lugna tempo som jag var ute efter.

Betyg: 4

Förlag: Damm förlag
Uppläsare: Pia Johansson
Speltid: 6 h
Författarland: Storbritannien
Översättare: Peder Carlsson
Utgiven: 2009 (2006)
Övrigt: Damernas detektivbyrå del 4
Genre: Skönlitteratur

4 kommentarer:

  1. Jag håller fullständigt med dig. Tyvärr tyckte jag även att del 5 var nästan lika tråkig.

    SvaraRadera
  2. Vad synd, får väl tvinga mig igenom den. Hoppas McCall Smiths böcker bli bättre efter nr 6.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst de tre första böckerna i serien. Småroliga och mysiga men jag saknar den riktiga spänningen. Såg filmen som baserades på de första böckerna. Jag tyckte faktiskt bättre om den.

    SvaraRadera
  4. Jag har tidigare fått tipset om att se filmen. Ska försöka göra det när jobbet har lugnat ner sig.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...