tisdag 3 januari 2012

Stefan Einhorn - Änglarnas svar


Jag gav Änglarnas svar som ljudbok till min far. Efter några dagar berättade han att boken var riktigt bra och tänkvärd. Jag förde genast över den till min Mp3 och jag blev inte besviken.

Änglarnas svar berättas ur olika perspektiv kring samma händelseutveckling. Berättelsen handlar om judinnan Hanna, som lyckas överleva förintelsen och anländer till Sverige med de vita bussarna. Hon utbildar sig till barnskötare och får anställning hos en familj för att ta hans om deras son Anders.
 
Det är svårt att beskriva boken mer då jag riskerar att förstöra en makalöst bra berättelse. Den nystas alltmer upp och vävs samman till en helhet. Det är totalt sju personer som redogör sin historia och alltfler dolda delar av berättelsen avslöjas.

Jag avgudar den här boken och hoppas att Stefan Einhorn kommer fortsätta skapa likaratade verk. Berättelsen är fascinerande och den sträcker sig mellan Sverige, Polen och Israel. Upplysande och tänkvärd då den berättar om hur människor kan förlåta varandra. För mig var Änglarnas svar årets ljudbok 2011 (har lyssnat på 48). Tätt följd av Kriget är slut av Morgan Alling.

Betyg: 9

Förlag: Bokförlaget Forum
Uppläsare: Torsten Wahlund
Speltid: 6 h
Författarland: Sverige
Utgiven: 2011
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...