onsdag 4 januari 2012

Martin Widmark - Den dansande djävulen


Långt nere i den mörka gruvan slet de föräldralösa pojkarna som ingen ville veta av. Däruppe i staden levde borgarna gott(…)Och på kvällarna och nätterna åkte de i försilvrade vagnar och avlade visiter hos varandra.

Tyko är en föräldralös pojke och arbetar nere i gruvan. Varje söndag får de föräldralösa pojkarna komma upp ur gruvan för att gå till kyrkan. Det är den stunden i veckan som Tyko gillar bäst. Gruvans arbete är tungt för en 13-årig kille och uppdraget att hitta silver så att härskaren kan fortsätta med sina storslagna och dyra fester upp i huvudstaden är slitsamt. En dag ändras allt detta när Tyko har en underlig dröm om en kråka.

Det här är en bok jag fastnade för på grund av titeln och omslaget. Martin Widmark har skrivit en mycket kort bok (enbart 4 skivor), men klart godkänd.  Den dansande djävulen är spännande och utspelar sig i en intressant och bitvis skrämmande miljö.  Det här en perfekt bok för en läsare som vill ha en kortare och mycket rafflande bok. Tempot är lagom och författaren bygger upp karaktärerna ingående.  Medelbetyget beror på att jag tycker den var för kort, vilket som tidigare nämnt passar andra men inte mig. Jag har redan lånat uppföljaren, Fyrtornet i Song-li på Karlskogas bibliotek och när berättelsen utvigdas kommer betygen att öka.

Jag har sett att boken har otroligt fina och speglande illustrationer så satsa på den skrivna boken istället för ljudboken. 

Betyg: 5

Förlag: Bonnier Carlsen
Uppläsare: Jakob Eklund
Speltid: 3h 14 min
Författarland: Sverige
Utgiven: 2011
Övrigt: Tyko Flores äventyr del 1
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...