måndag 2 januari 2012

Stefan Tegenfalk - Den felande länken



Detta är den avslutande delen i Stefan Tegenfalks trilogi. I Den felande länken får Jonna de Brugge mer utrymme än Walter Gröhn. Jag börjar alltmer känna mig bekant med dessa två och känner att de har etablerat sig bland jämlikar som Van Veeteren, Kurt Wallander och Ewert Grens. Walter har blivit frånkopplad från fallet med drogen som gör vanliga människor till mördare. Han beslutar sig för att ta semester och resa till Frankrike för att hitta svar till utredningen. Jonna är också bortkopplad, men hon har svårt att släppa allt som hänt utan tar saken i egna händer för att spåra mördaren.

Boken är bra och författaren lägger in en perfekt dos av spänning.  Vissa delar av vetenskaplig övernaturlighet förkommer vilket passar mig utmärkt. Slutet är en adrenalinkick och det är svårt att i läsande stund avgöra vem som kommer överleva och vem som kommer dö.

Ett tips är att läsa trilogin i rätt ordning och framförallt inte låta det går för lång tid mellan böckerna.

Jag ser fram emot ytterligare böcker från Tegenfalk. Den stora frågan är om han kommer fortsätta med sina etablerade karaktärer eller skapa en ny kriminalinspektör? Jag läste tidigare på Massolit förlag att SVT köpt rättigheterna till trilogin.

Betyg: 6

Förlag: Massolit
Utgiven: 2011
Sidor: 453
Författarland: Sverige
Genre: thriller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...