måndag 30 januari 2012

Sherry Jones - Medinas juvel


Min nyfikenhet till Medinas juvel väcktes efter att den fått uppmärksamhet i media. Författarens förlag  (Randome house) valde att dra tillbaka publiceringen av rädsla inför hot från islamistiska extremister. Beafort books valde istället att publicera historien om Aisha, den yngsta av Muhammeds hustrur. Berättelsen sträcker sig från Aisha är sex år och bortförlovas till profeten fram tills hans död. Aisha är den hetlevrad hustrun som ofta låter svartsjukan föra sin talan. Men hon är också modig och dukt begåvad att slåss med svärd. Hon är begåvad med sin klokhet när det gäller militära strategier även om hennes svartsjuka över Muhammeds fruar ofta tar i överhand.

Jag tycker Medinas juvel ger en intressant, skönlitterär syn på Muhammed och hans fruar. Jag lär mig mycket om Muhammed, islams historia och uppkomst. Även om boken då och då känns lite chick-lit inspirerad. Det är många som klagar på boken och anser den förfalska sanningen om Muhammed och hans fruar. Mitt problem är att det skrivs för lite kring Islams historia och framförallt profeten Muhammed. Skriv mer och upplys mig om vad som är sant, i den mån det går att återskapa historisk fakta.

Betyg: 5

Förlag: Earbooks AB
Speltid: 15 h
Utgiven: 2009
Uppläsare: Anna Maria Käll
Författarland: USA
Originaltitel:The jewel of Medina
Översättare: Lisbet Holst
Övrigt: Den första boken av två.
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...