tisdag 31 januari 2012

Erika Oscarius - K55 lögnernas valv


I gruvkolonin K55 lever tusentals människor i ett enormt underjordiskt samhälle, skyddat från den dödliga gas som finns på ytan. Kolonisatörerna anlände från olika länder till kolonin för mer än 150 år sedan, de flydde alla från en allt mer destruktiv planet. Den här underjordiska världen leds av Styrelsen som kontroller invånarnas vardag, liv och tankar.

Eddi är ledare för grupp Bravo, en elitstyrka av soldater som är kolonins framtidshopp. Gruppens syfte är att bege sig upp till ytan och undersöka hur den fientliga ytmiljön kan övervinnas. Men Eddi börjar snart att allt inte står rätt till inuti kolonin. Vem är det som försöker hindra grupp Bravo för att nå ytan och vem utrotade deras föregångare, grupp Alfa?

Jag har på de senaste åren blivit allt svagare för post-apokalyptiska verk. Inom genren sfi och fantasy har jag lite fördomar för svenska författare, men jag får ärligt erkänna att Erika Oscarius har överbevisat mig med råge. K55 är en makalöst bra bok som borde fått större uppmärksamhet i media och bland läsare. Redan efter det första kapitlet känns boken som en kombination av Metro 2033 och The city of Ember. Författaren skapar en värld med ett eget samhällssystem där var och en, oavsett om det är en pryl eller en människa uppfyller en funktion. Oscarius har en genuint teknikintresse och använder sin fantasi för att skapa vapen och prylar som passar in i en inte alltför avlägsen framtid.

Mina enda klagomål riktas till att karaktärerna i boken bitvis är alltför naiva till att se en uppenbar sanning. Mitt största klagomål riktas till bokens omslag. Framsidan är tråkig och jag associerar bilden med en barnbok. Jag tror att boken förlorat många läsare pga av detta misstag.

I boken nämns min hemstad vid ett flertal tillfällen. Detta är första och (troligen) enda gången som Karlskoga kommer nämnas i en science fiction bok
         
Han tuggade svamp och drömde om en fantastisk plats kallad Karlskoga, där hans föräldrar ansågs härstamma från.

Det finns några få lösa trådar men slutet är ändå passande och öppnar både för ett avslut eller för en fortsättning.

Betyg: 8

Förlag: Foldspace media
Sidor: 437
Utgiven: 2011
Författarland: Sverige
Övrigt: Oscarius är ett pseudonym för Johansson
Genre: sfi

2 kommentarer:

  1. Den är helt guld! Vet du om det kommer någon tvåa.
    Kram Åsa Persson

    SvaraRadera
  2. Tyvärr vet jag inte detta men jag följer författaren på hennes blogg: http://erikareachfreedom.blog.com/

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...