tisdag 24 januari 2012

John Marsden - Imorgon när kriget kom


Boken handlar om sju australiensiska ungdomar som ska ut och campa i skogen. När de senare återvänder är husen övergivna och husdjuren döda. Ungdomarna förstår först inte vad som har hänt, men senare när de undersöker saken djupare, förstår de.  Australien har blivit invaderat! 

Huvudpersoner i boken är Ellie och hennes kompisar Homer, Lee, Kevin, Corrie, Fiona och Robyn.  Ellie är den som berättar, och det är ur hennes perspektiv man får läsa alltihop. Ungdomarnas familjer har blivit tillfångatagna och befinner sig i ett fångläger så de får klara sig själva. Hela byn är tömd på invånare. Karaktärerna beskrivs utförligt och på ett realistiskt sätt, man förstår verkligen deras känslor och reaktioner i vissa sammanhang.

Jag tycker att handlingen är väldigt bra, man kommer lätt in i boken. Jag gillade även boken eftersom handlingen är intressant och spännande då något liknande skulle kunna hända i verkligheten. När jag hade läst färdigt denna, som är nummer ett i en serie av sju olika böcker, ville jag bara fortsätta läsa. Så jag ger boken en solklar 10 från mig, eftersom jag fastnade direkt från start.

/Anton

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...