söndag 21 augusti 2011

Nomi Novik - Tongues of serpents


Jag har alltid fascinerats av den fantasi författaren måste besitta då hon tar delar av historien och lägger till något nytt men bevarar ändå det historiska flödet korrekt. Jag har läst alla böcker av Novik i serien om Laurence och hans drake Temeraire. De finner sig mitt i eran av sjöfarare där britterna är regerar över haven. Drakarna är rekryterade i kampen mot Napoleon och kämpar tillsammans med sin besättning från luften.

Laurence och Temerarie befinner sig på ett lastfartyg på väg mot den brittiska straffkolonin Australien. De är förbjudna att återvända till Storbrittanien på grund av deras tidigare handlingar. Med sig har de tre drakägg som ska utgöra grunden för den drakkoloni som ska byggas upp i landet.

Språket i boken är makalöst, bra återgivet ur ett historiskt perspektiv. Stundom måste jag vända mig till sambon som är mitt levande uppslagsverk när det gäller udda, engelska ord. Beskrivningen av Australien i en tidig gryning av invandring är realistisk och trovärdig. Detta till trots så är tyvärr Tongues of Serpants den största besvikelsen i serien. Tempot och handlingar är otroligt sega och jag saknar framförallt luftstriderna. Jag tvingas stundom ta till metoden att skumläsa för att orka fortsätta. Handlingen blir bättre mot mitten av boken, men karaktärernas resa genom Australien är ändå i ett stiltje.

Den negativa kritiken till trots så kommer jag ändå fortsätta att följa Temeraires resa. Den har tagit mig genom Asien, Europa, Afrika och nu Australien i ett historiskt perspektiv och jag anar att nästa anhalt blir Amerika.

Betyg: 4

Förlag: Ballantine
Utgiven: 2010
Serie: del 6

Författarland: USA
Genre: roman, fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...