torsdag 11 augusti 2011

Christopher Paolini - Eragon

Omläsning
Eftersom Christopher Paolini äntligen släpper den avslutande delen i serien om Eragon och draken Saphira är det hög tid att läser om de tre första böckerna. Jag tog beslutet att lyssna igenom dem för lite variation, vilket var ett lyckat beslut. Den fjärde boken Inheritance släpps den 8 november.

Eragon befinner sig på jakt i the Spine, inte många andra jägare vågar sig till de fruktade bergen så jakten brukar vara god. Eragons byte skräms plötsligt iväg av en kraftigt ljussken. När Eragon undersöker platsen finner han en mystisk, blå sten som är ovalformad. Han bär hem stenen i tron att den kan införskaffa familjen några slantar. Stenen visar sig svårsåld då ingen köpman kan bestämma dess värde. En natt uppfattar Eragon mystiska ljud som verkar härröra från stenen och vid närmare granskning börjar den spricka.

Jag brukar gilla Tomas Bolmes röst framförallt när det gäller deckare, men när det gäller att gestalta en tonåring och hans drake misslyckas han rätt brutalt. Eragons röst fungerar bitvis men Saphiras röst en skam för ett så magnifikt och mäktigt djur. Jag blir också irriterad över den svenska översättningen då geografiska namn direktöversätts t.ex. The Spine blir Ryggraden. Ljudbokens första skivor har ett långsamt tempo och hastigheten höjs inte förens vid skiva 10. Jag ser fram emot att börja lyssna på nästa bok, Eldest.

För er som har sett filmversionen av Eragon, glöm att ni sett den och intala er själva att den inte existerar. Den är en av filmhistoriens sämsta försök att göra en film av en känd bok.

Betyg: 6

Förlag: Bonnier audio
Speltid: 20 h
Översättare: Kristoffer Leandoer
Uppläsare: Tomas Bolme
Utgiven: 2009
Övrigt: Inheritance book 1 (2003)
Mitt tidigare betyg: 7
Genre: fantasy


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...