lördag 30 juli 2011

Suzanne Collins - Revolt


Katniss återhämtar sig från skadorna efter striderna i arenan. Hon börjar alltmer känna pressen i att axla rollen som frontfigur för rebellarmén. Peeta är infångad av Snows soldater och blir antagligen torterad till döds. Gale lyckades rädda ett hundratal invånare från distrikt 12, vilket inkluderar Katniss mamma och syster. De bor nu i den underjordiska staden i distrikt 13 och anpassar sig nu till ett nytt liv samtidigt som staden förbereder sig inför de kommande striderna mot huvudstaden.

Suzanne Collins beskriver krigets fasa på ett ingående sätt. Här skyddas ingen under orsaken att detta är en ungdomsbok. Katniss drabbas alltmer av ångest och frustration ju mer nära och kära hon förlorar. Hennes roll i kriget gör henne frustrerad då hon inte kan delta i frontstiderna. Hennes enda mål är att döda president Snow. Collins skapar fantasifullt, hemska dödsmaskiner och drar sig inte för att vissa den allra mörkaste sidan av ett krig. Berättelsen tar många oväntade vändningar och slutet överraskar. Jag riktar lite kritik till att författaren tagit bort vissa avsnitt dvs. läsaren får inte uppleva vissa händelser utan de återberättas i efterhand av antingen Katniss eller någon i hennes närhet.

Revolt är den avslutande delen i Hungerspelstrilogin. Jag gjorde ett misstag i att vänta alltför länge med att läsa den sista boken, vilket medför att jag har svårt att placera alla namn till händelser i tidigare böcker. På länken kan ni intresserade se bilder på vilka som ska gestalta Gale och Peeta i filmen http://hungergamesmovie.org/

När väl filmen har premiär hoppas jag att de delar upp den i fler och inte kör trilogin på en film. Effekter och scenografi måste slå mig med häpnad (detta har jag upplevt vid Sagan om ringen och Transformers) och eftersom hungertrilogin i sin helhet utspelar sig utifrån Katniss perspektiv läggs en stor press på skådespelarens gestaltning.

Betyg: 7

Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 329
Utgiven: 2010
Originaltitel: Mockingjay (2010)
Översättare: Lena Jonsson & Emma Jonsson Sandström
Genre: ungdom, framtid, sfi

5 kommentarer:

  1. Ja, visst är den bra! Hela serien! Du undrade ju vad vi nu skulle se när HP är slut. Hungerspelen så klart :)

    SvaraRadera
  2. Ja, men det är ju självklart! Att jag inte tänkte på det :)

    SvaraRadera
  3. Tycker personligen att Revolt är den sämsta boken i serien... Den är lite förvirrande, hehe.

    SvaraRadera
  4. Den första är självklart den bästa men jag anser att revolt inte kommer långt efter.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...