onsdag 6 juli 2011

Suzanne Collins - Fatta eld


Fatta eld är del 2 i Hungertrilogin. Serien har beskrivits som den bästa att få ungdomar att börja läsa och jag kan bara hålla med då den är fantastisk. Serien innehåller spänning, äventyr och action. Har du inte läst den första delen ska du sluta läsa nu eftersom alltför mycket avslöjas i min recension av Fatta eld.

Katniss har anlänt hem till distrikt 12 efter att ha vunnit hungerspelen tillsammans med Peeta. Hon hoppas att vinsten i Hungerspelen ska leda till ett lugnt och rikt liv men hennes och Peetas handlingar under spelen har väckt revolttankar hos distriktens befolkning. Bevakningen av distrikten ökar och Katniss får stränga order att inte ytterligare späda på revolten. Hon och Peeta åker på sin segerturné genom distrikten och känner allt mer av att något inte står rätt till. När det är dags för dragningen av årets Hunderspel vänder spelledarna upp och ner på ordningen och Katniss står inför sitt livs värsta déjà vu.

Jag älskar del två i kaostriolgin, den är bättre än den första delen. Jag ser nu att resultateten av min väntan att läsa del 2 nu har gett resultat. Mitt betyg av boken är högt och jag ser nu fram emot några veckors väntan innan jag kommer läsa den avlutande delen.

Nu borde filmatiseringen av hungerspelen ha startat. Mina förväntningar på skådespelare och effekter är gigantiska. Jennifer Lawrence gör rollen som Katniss.

Betyg: 9

Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 318
Utgiven:2010 (Catching fire,2009)
Författarland: USA
Genre: ungdom, fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...