måndag 18 juli 2011

Herman Lindqvist - Ludvig XIV


Namnet Solkungen hänvisar naturligtvis till Ludvig XIV, regenten över Frankrike under åren 1643 till 1715. Han är son till Ludvig XIII som är kung under eran med de tre musketörerna. Ludvig XIV blir kung under unga år och hann därför vara kung längre än någon annan - i 72 år. Han påbörjade byggandet av det magnifika slottet i Versailles vilket inkluderar spegelsalen. Under Ludvigs era växte hovlivet i Frankrike till sin största prakt vilket tillgav honom smeknamnet Solkungen. Han flyttade hovet till Versailles och samlade kring sig konstnärer, dramatiker och musiker som förgyllde vardagen. Allt detta slöseri och de många krig som samtidigt utkämpades körde landets ekonomi till botten, vilket sedan eskalerade under Franska revolutionen 1789.

Jag gillar att Herman Lindqvist läser upp sina egna böcker. Hans röst gör mig glad och det är ett nöje att lyssna sig igenom hans verk. Tyvärr har jag en tendens att stänga av mina öron och missa delar av berättelsen. Jag vet inte om det beror på trötthet eller att Hermans röst får mig att sväva iväg i historiens vingslag. Herman har gjort ett gediget forskningsarbete kring Ludvigs liv och handlingar. Han har en fantastisk förmåga att gå in på minnesvärda delar som gör att jag minns delar i Ludvigs liv och tiden han lever i. Kritiska röster har hörts mot att Hermans bok innehåller faktafel, men jag har för lite kunskap för att påpeka något. Jag har läst att boken innehåller många bra färgbilder vilket jag saknade under lyssnandet. Det här är en bra bok även om du inte har ett enormt historieintresse.

Betyg: 5

Förlag: Bonnier audio
Speltid: 8h 30 min
Utgiven: 2011
Uppläsare: Herman Lindqvist
Författarland: Sverige
Genre: Fakta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...