lördag 4 juni 2011

John Marsden - När natten är som mörkast


Ellie och hennes vänner fortsätter att ta gömma sig i Helvetet medan deras hemland alltmer tas över av den främmande invasionsstyrkan. De är bedrövade över att ha förlorat Corrie och Kevin och de fylls av ilska över att koloniseringen av deras hemby Wirrawee har börjat. Ellie och de andra ser främmande människor flytta in i deras familjehem och de beslutar sig för att än en gång försöka sabotera för invasionsstyrkan.

På deras väg stöter de ihop med andra människor som lyckats undkomma invasionen. Ungdomarna känner sig lättnade att de nu kan lämna över ansvaret till de vuxna och deras ledare Major Harvey. Ellie börjar dock fatta misstankar mot generalen och den konstiga hierarkin som råder i gruppen. En planerad aktion visar vara ett uppenbart bakhåll och ungdomarna tvingas återigen fly för sina liv.

Jag börjar alltmer gilla Marsdens skapelser och ett beroende har växt fram. Vid skrivandets stund har jag precis läst klart den tredje boken och snart bär det iväg till biblioteket för att hämta resten. Handlingen i den andra boken blir alltmer mörkare då ungdomarna tvingas välja att dö eller att döda. Jag gillar debatten som Ellie har kring vad som är mod och när man känner rädsla.

John Marsden gör ett bra jobb med miljöbeskrivningen och det är alltid Ellie som står för berättandet. Boken är lättläst och det är svårt att lägga den ifrån sig. Jag rekommenderar serien till både ungdomar och vuxna.

Betyg: 6

Förlag: Bonnier Carlsen AB
Utgiven: 2000
Översättare: Elsa Svenson
Författarland: Australien
Genre: ungdom

2 kommentarer:

  1. Sådär ja! Nu kan jag kommentera:

    Jag läste de tre första böckerna i denna serie och älskade dem! När jag sen läste fjärde kändes det plötsligt som för mycket av det goda. Det var lite samma sak om och om igen. Dessutom tröttnar man på deras mod och deras duktighet efter ett tag. Det blir inte trovärdigt att de klarar av allt de gör.

    Efter fjärde boken gick jag ut på nätet och läste om vad de andra handlade om... Ska bli intressant att se vad du tycker om resten!

    SvaraRadera
  2. Jag har läst klart samtliga och jag ser dem hellre som en enhet. Jag håller med dig att de ibland kna bli lite upprepande men ändå en otroligt spännande serie.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...