lördag 11 juni 2011

Ian Sansom - Fallet med de försvunna böckerna


Israel Armstrong kan inte riktigt förstå vilken tröttsam situation han befinner sig i. På samma dag som han ska tillträda som kommunens bibliotekarie stängs biblioteket ner på grund av besparingsskäl. Israel blir då pålurad att köra och driva traktens bokbuss. Bokbussen är dock enbart ett rostigt skal av sin fornstora prakt och någon verkar dessutom ha stulit bibliotekets 15 000 böcker. Israel måste nu försöka finna böckerna i bästa Poirot-anda vilket inte går särskilt lätt i en enorm kulturkrock.

Jag har svårt att kvalificera boken genre. Boken teatriska trailer (baksidan text) och framsidans illustration påminner om en barnbok. Innehållet är lättläst men är mer kopplat till vuxen skönlitteratur.

Israel är en kombination av Mr Bean och karaktären Phil i The Simpsons. Kulturkrockarna som uppstår då Israel flyttar in i det lilla samhället är enorma och svårlösliga. Israels misslyckanden och tafatthet gör mig stundom irriterad istället för road. Stunderna då jag roas till ett leende är sällsynta och jag önskar mest att Patrick Jane från The Mentalist kan hoppa in och lösa mysteriet på en handvändning. Boken levde inte upp till mina förväntningar, men kanske kommer del 2 i trilogin att göra det.

Betyg: 4

Förlag: Massloit
Sidor: 327
Utgiven: 2011 (2006)
Författarland: England
Översättare: Öyvind Vågen
Genre: ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...