fredag 27 maj 2011

Lee Child - Det ögat inte ser


Jack Reacher har erfarenhet av att upptäcka en självmordsbombare. Genom år av träning och med en väl etablerad strategilista anar han att den mystiska kvinnan framför honom är en självmordsbombare. När hon plötsligt tar sitt eget liv mitt framför Reacher blir han indragen i en maktkamp om hemligheter. Hans uppdrag blir att hitta utrota komplimenterande material där en stigande guvernörkandidat poserar på ett foto tillsammans med Usama bin Landin.

Med Reacher blir det aldrig tråkigt och det gäller att ha huvudet på skaft och inte låta mig duperas i olika åsikter och förklaringar. När jag väl tro mig veta orsaken till en handling vänder Reacher upp och ner på tankarna i kommande kapitel. Det kan dock bli lite för mycket Jack Reacher. Mannen som är ofelbar och som löser allas problem mer eller mindre lagligt. En bok av Lee Child ska avnjutas med några månaders mellanrum, men gillar du en actionfylld thriller á la america så är författaren guld värd.

Jag anser att den enorma hemligheten, som halva boken laddar inför, är lite patetisk. Att en guvernörkandidat svettar sig blodig på grund av ett foto där han poserar med bin Ladin skulle förutsäga hans fall känns lite svagt. Det har gått 10 år sedan 9/11 och det känns som amerikanarnas hämndbegär har svalnat. Det känns en aning ironiskt att när boken närmar sig sitt slut dödas den verkliga bin Ladin av amerikanska styrkor i Pakistan.

Betyg: 5

Förlag: Damm förlag
Speltid: 16 h 11 min
Uppläsare: Magnus Roosmann
Utgiven: 2010
Genre: thriller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...