lördag 28 maj 2011

Karin Wahlberg - Sigrids hemlighet


Sigrid är dotter till Milka och lever i Sigtuna på 1000-talet. Hon lever i ett bra liv tills den dag hon blir våldtagen i skogen av en man som bär en mystisk tatuering på handen. Sigrid återhämtar sig från övergreppet och lyckas hålla händelsen hemlig för sin familj. När fadern plötsligt dör vänds familjens idyll upp och ner. Faderns sista handling i livet var att gifta bort Sigrid med den ålderstigne Stenkil Stenson. Hennes uppgift är att producera en arvinge så Stenkils två tidigare hustrur misslyckats. Sigrid börjar snart ana varför. Hon upptäcker att orsaken ligger delvis hos Stenkil men framförallt hos Stenkils syster som gör att för att mentalt förstöra Sigrids liv.

Sigrids hemlighet är del 2 i trilogin Släkten som författats av tre personer. Den första delen, Blandat blod är skriven av Katarina Mazetti och min recension kan du läsa här. Hela serien är ett projekt från Historisk media i samarbete med Dick Harrisson.

Historien kring Sigrid är intressant och författarens skildrar miljön och språket på ett verklighetstroget sätt. Berättelsen har sin lilla gång och även om det i början är svårt med tidshoppen i berättelsen så behövs ingen hjärnkirurgi för att ta sig igenom historien. Jag skulle önska att författaren haft längre kapitel och lite mer detaljrikedom i sin berättelse. Att läsa ur ett historiskt perspektiv är spännande och jag vill ta till mig och analysera så många detaljer som möjligt.

Karaktären Sigrid gör mig ofta irriterad då hon inte skrider till handling utan lever sig igenom sitt miserabla liv. Hon väntar i flera år innan hon driver fram en förändring. Slutet kommer så plötsligt att jag nästan missade det. Jag sätter nu mina förhoppningar till den sista delen i släktet, Tempel branden, som är skriven av Catharina Ingelman-Sunberg.

Betyg: 4

Förlag: Earbooks
Uppläsare: Katarina Ewerlöf
Speltid: 13 h 12 min
Utgiven: 2009
Genre: historisk roman


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...