tisdag 25 januari 2011

Vicki Myron - Bibliotekskatten Dewey

En dag i en liten stad i Iowa hittar personalen på biblioteket en liten kattunge i sitt bokinkast. Kattungen är kraftigt nedkyld och mager. Tack vare bibliotekschefen Vicki klarar han sig och återfår livsglädjen. Personalen döper honom till Dewey och efter lite förhandlande blir han stadens bibliotekskatt. Boken är berättelsen om Deweys liv och vilken betydelse han får för besökarna på biblioteket, en betydelse som växer över stadsgränsen och till och med över landsgränsen.

Alla som älskar katter kommer att gilla den här boken. Det är inte bara berättelsen om Dewey utan också Vickis livshistoria. Babben Larsson gör en fantastisk insats med sin röst vilket helt klart lyfter berättelsen då den stundom blir lite tråkig. Jag har tidigare läst Marley och jag, som har en mer intressant berättelse än Dewey. Detta till trots är bibliotekskatten en mysig berättelse för alla kattälskare.

Betyg: 5

Uppläsare: Babben Larsson
Speltid: 8 h 14 min
Förlag: Bonnier audio
Genre: Biografi

2 kommentarer:

  1. Två gånger har jag hållit i den här boken, för att sedan lägga tillbaka den. Om jag hittar den en gång till måste jag nog köpa den...

    SvaraRadera
  2. Jag rekommenderar dig att låna den på närmaste bibliotek. Den är bra men inte så bra att den är värld att köpas.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...