lördag 22 januari 2011

Suzanne Collins - Hungerspelen

Hungerspelen har beskrivits som den serie som ska få ungdomar, framförallt killar, att börja läsa. Jag brukar ge denna bedrift till Harry Potter men inser nu att han har fått konkurrens.

Suzanne Collins värld utspelar sig i framtiden där Amerika har genomgått en stor förändring. Människor lever indelade i distrikt. Varje distrikt har i uppdrag att producera varor till huvudstaden där de mer privilegierade lever. Katniss Everdeen är fjorton år och lever i disrikt 12 och kämpar för att hitta mat till sin mamma och sin lillasyster. Varje år måste varje distrikt välja ut en pojke och en flicka till att delta i hungerspelen. Dessa spel är en kamp på liv och död där bara en person kan stå som segrare. Genom oförutsätta händelser anmäler sig Katniss som frivillig till hungerspelen och måste nu kämpa för att överleva mot de andra deltagarna och mot tävlingsledarnas fällor. Katniss är smart och skicklig med pil och båge men hur ska hon lyckas döda en annan människa och hur ska hon lyckas döda en god vän som också blev uttagen.

Hungerspelen lever upp till sitt rykte att vara en pageturner. Jag har svårt att sluta läsa eftersom spänningen är på topp från sida ett. Den är spännande och jag gillar karaktärerna men det är något som saknas. Den är lite för kort vilket gör att berättelsen rullar för fort fram och vår hjältinna lyckas alltid lösa hindren som ställs framför henne. Om berättelsen varit mer komplex och på fler sidor tror jag den stigit på min betygsskala. Detta till trots så vet jag att detta kommer bli en populär bok bland ungdomar. Collins har skapat en värld som utspelar sig i en framtid där tittarsiffrorna styr och slavsamhället är återskapat. Boken känns som en blandning av Stephen Kings Marathonmarschen, Flugornas herre med inspiration från den grekiska mytologin med Theseus och Minotauros.

Betyg: 7

Förlag: Bonnier Carlsson
Utgiven: 2008
Sidor: 304
Genre: Ungdom, science fiction

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...