lördag 29 januari 2011

Stefan Tegenfalk - Nirvanaprojektet

Det har passerat några månader sedan händelserna i Vredens tid. Säkerhetspolisen Martin Borg fortsätter med sina brottsliga handlingar inom organisationen mot muslimer. Ingen misstänker att han ligger bakom mycket av sabotagen i Vredens tid. Jonna de Brugge återvänder för att samarbeta med Walter Gröhn i jakten på forskaren och mördaren Leo Bragler. Samtidigt försöker Tor Hedman komma undan rättvisan för sina tidigare handlingar. Han är dessutom den kan fälla Martin Borg. Den antimuslimska terrorgruppen sänder ut en professionell mördare för att likvidera alla som har någon kännedom om Nirvanaprojektet även om offren är medvetna om sina kunskaper.

Jag vill börja med att rekommendera dig att läsa Vredens tid i nära Nirvanaprojektet eftersom ingen resumé ges. Den sista delen i trilogin, Den felande länken släpps i september.

Handlingen har ett bra bredd och är på ett lagom antal sidor. Tegenfalks tempo och växlingar gör att berättelsen aldrig blir tråkig och jag lyssnar genom hela storyn. Cliff-hanger momenten avlöser varandra och det är svårt att sluta lyssna (positivt för städningen av lägenheten). Det enda jag är besviken på är hur mesig Jonna de Brugge framställs. I Vredens tid är hon smart och företagsam men här misslyckas hon med allt. Slutet är som vanligt mycket förvirrande och lämnar många obesvarade frågor.

Jag rekommenderar alla som gillar en spännande deckare att fördjupa sig i Tegenfalks värld. Jag vet dessutom att många av er fått Vredens tid i brevlådan av Massolit förlag. Kerstin har berättat att förlaget har slut på Nirvanaprojketet och det dröjer någon månad innan de får in fler så åk istället iväg till biblioteket.

Betyg: 6

Förlag: Massolit
Uppläsare: Reine Brynolfsson
Speltid: 13 h
Genre: deckare, spänning, Sfi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...