söndag 30 januari 2011

James Patterson - Witch and Wizard

James Patterson är känd i Sverige för att ha skrivit en bok ihop med Liza Marlund. Han är också känd för att skriva böcker på löpande band. Patterson har också valt att satsa på ungdomslitteratur i syfte att få fler barn och ungdomar att börja läsa.

I Witch and wizard skapar Patterson ett framtidscenario där the New Order övertar styret i USA. Efter övertagandet startar jakten på vuxna och barn som misstänks kunna utöva magi. Alla som anklagas att vara häxor och trollkarlar, oavsett ålder, fängslas för att sedan avrättas. Barnen avrättas när de fyller 18 år.

Wisty tror sig vara en vanlig tonåring men en kväll stormar svartklädda män in i deras hus och anklagar Wisty och hennes bror, Whit för att vara magikunniga. Wisty vägrar tro på anklagelserna, men när männen börjar dra ut henne ur huset blir hon så arg att lågor slår upp från hennes armar. Detta till trots fängslas hon och Whit och måste nu använda sina nyfunna krafter för att rädda sig själva och stoppa the New order.

Patterson skapar ett tempo i bok som jag tror gör att många ungdomar biter sig fast och vill fortsätta läsa. Äventyr och magi är också två hjälpmedel som ytterligare påverkar. Jag tycker däremot att berättelsen saknar djup och förklaring. Jag får ingen samhörighet med karaktärerna eller berättelsen. Karaktärernas bakgrund byggs inte upp och berättelsen skapar alltför många frågor som inte besvaras. Tempot är så högt att jag tillslut tröttnar på allt som inträffar.

Betyg: 4

Förlag: Little, Brown books
Sidor: 314
Utgiven: 2009
Genre: ungdom, sfi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...