lördag 1 januari 2011

Richelle Mead - Frostbite

Nummer två i Vampire academy serien. I en serie räder av Strigoi har flera Moroifamiljer attackerats. Familjemedlemmarna har mördats tillsammans med sina livvakter. Eftersom julfirandet närmar sig väljer skolan att skicka iväg elever, familjemedlemmar och lärare till en skidort där samtliga kan vara beskyddade dygnet runt. Lissas tankar kring att Moroi borde strida tillsammans med dhampis börjar få alltmer större anhängare, vilket leder både till gott och ont. Lissa försöker samtidigt lära sig mer om sina krafter och får en vän i den underliga Adrian. Rose kämpar alltmer mot sina känslor för Dimitri och vad hon känner för Mason. Snart utbryter kaos och Rose vet inte om hon kan rädda alla hon håller när och kär.

Ungdomskulturen framträder i boken med svartsjuka, kärlek och mycket känslor. Dessa beskrivs på ett bra sätt som gör att jag inte tycker det är fånigt eller barnsligt. Det känns skönt att sätta sig in i bekymmersfri värld. Det är avkopplande att befinns sig i ungdomars tankar och deras bekymmer och känslor. Jag känner mig stundom som en tonåring vilket behövs i en ibland grå vardag.

Mead lyckas skapa en komplex värld där läsaren får vara med och lösa mysterierna (ibland lite för enkla). Hon skapar en stark hjältinna som visar på stordåd och att även om de har mänskliga brister.

Betyg: 6

Förlag: Penguin books
Sidor: 327
Utgiven: 2008
Genre: urban fantasy, ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...