måndag 3 januari 2011

Elisabet Nemert - Vindarnas ö

Sargon, den sjunde sonen till den babylonske härskaren Nebukos har blivit bortgift med en prinsessa av Egypten. Detta är ett spel av hans far för att få bort Sargon från hovet där han är en alltför stort hot för att inta tronen. Under färden till Egypten blir Sargon utsatt för många prövningar som alltmer börjar förändra hans syn på livet.

Astarte har tillbringat många år i Babylon efter att hon lyckats fly från sin fångenskap hos sjöfolket. Hon börjar nu en resa som tar hennes till det mytomspunna Kreta där hon börjar träna för att bli en tjurakrobat.

Jag brukar gilla Elisabeth Nemerts enkla och kärleksfulla värld men hennes fjärde verk är en riktig besvikelse. Hennes vanliga genre brukar kretsa kring en stark kvinna som står emot tidens ideal och genomdriver sina visioner och tankar. Vindarnas ö är beskriven ur två perspektiv och den stora skillnaden mot hennes senare verk är att en man har den största rollen. Tyvärr blir historien mycket genomskinlig och jag känner mig stundom kräkfärdig på det enkla språket och handlingen där allt slutar sockersött.

Det som alltid höjer upp Nemerts verk är det historiska perspektivet. I Vindarnas ö dyker vi in i Babylon och minoernas era. Världen kretsar kring landet gudar och den grekiska mytologin presenteras på ett smart sätt. Nemert gör sin egen tolkning av kung Minos, labyrinten, tjurakrobater och Leonidas

Betyg: 4

Förlag: Earbooks
Uppläsare: Tomas Bolme (den person som höjer boken ett betygssteg)
Speltid: 14 timmar 24 min
Utgiven: 2007

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...