torsdag 6 januari 2011

H.P. Lovecraft - Skräckens labyrinter

Howard Phillips Lovecraft är en amerikansk författare (1890-1937) som är känd inom skräckgenren. Hans mest kända verk är Necronmicon en bastant jätte på 878 sidor. Lovecrafts korta, skräckhistorier har varit en inspiration för många nutida författare t.ex. Stephen King.
Skräckens labyrinter innehåller ca 8 korta, skräckhistorier av varierande grad. Samtliga av verken har mer eller mindre övernaturliga inslag. Lovecraft vänder ofta upp och ner på den kända världsbilden och att olika varelser lever i vår närhet. Vissa personer kan se eller upptäcker dessa varelser vilket ofta leder till mentalsjukhus.

Lovecraft levde under en annan tid och under en annan människosyn. Många av texterna innehåller rasistiska inslag. Jag har lite svårt för Lovecraft skräckhistorier. Berättelserna är så korta att jag har svårt att sätta mig in i handlingen. Språket är förståligt och enkelt att följa. Uppläsaren Järegårds röst är fenomenal. Han kan framställa de mest hemska röster, även om de stundom är mycket speciella. Mitt i en mening kan han avbryta och jag står förvirrad och undrar om MP3 stängts av för att i nästa sekund hoppa högt då Järegård utbrister ett fasanfullt ljud.

Gillar du korta skräckhistorier presenterade i en genuin miljö ska du fördjupa dig i H.P. Lovecrafts värld.

Betyg: 4

Förlag: Svenska ljud classica
Speltid: 6 timmar
Uppläsare: Ernst Hugo Järegård
Utgiven: 1973
Genre: Skräck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...