torsdag 6 januari 2011

Richelle Mead - Blood promise

Del 4 i Vampire academy serien.
Rose har lämnat Lissa. Hon har valt att fullfölja ett löfte hon gett Dimitri. Ett löfte där de båda lovat att döda den andra om omvandlingen till en Strigoi skulle ske. Dimitri är varken levande eller död och det är nu upp till Rose att hitta honom och köra sin silverpåle genom hans hjärta. Hon börjar sin jakt i Novgorod, Ryssland och sedan vidare genom landets tundra. Hon träffar Dimitris familj och berättar den tragiska nyheten. Hemma i USA hamnar Lissa i allt mer svårigheter.

Jag har fastat ordentligt för Vampire academy serien och anser att den tillhör en av de bästa inom genren. Framförallt trumfar den ut P.C. och Kristin Crafts serie, House of night, som kretsar kring samma miljö.

Blood Promise är främst fokuserad Rose jakt, vilken stundom blir lite långtråkig. Växlingen mellan Lissa och Rose skapar ett annorlunda scenario som lyfter handlingen. Detta är första gången jag som läsare får träda in i Strigoiernas värld. Det något låga betyget beror på att jag blev förbannad över slutet. Utöver det så är detta en skön bok att sträckläsa.

Betyg: 5

Förlag: Penguin Groop USA
Sidor: 503
Utgiven: 2009
Genre: Urban fantasy, ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...