onsdag 5 januari 2011

Antony Beevor - Berlin slutstriden 1945

Berlin slutstriden är en detaljerad berättelse om tyskarnas sista, förtvivlade försök att försvara sin huvudstad mot Sovjetunionen. Beever lyfter fram båda sidorna i en neutral ton utan att själv ta ställning till vem som är god eller ond. Beever lyfter istället fram båda sidornas grymma handlingar under slutskedet av kriget. Även om den militära sidan av kriget dominerar avsätter författaren plasts för civilbefolkningens lidande och öde. Framförallt kvinnornas situation med våldtäkter och överfall. Kvinnor, framförallt unga tonåringar i Berlin försökte förtvivlat gömma sig från soldaterna men blev ständigt utsatta för gruppvåldtäckt. Många föredrog att begå självmord när stormningen av Berlin inleddes.

Vissa delar av berättelsen blir lite tunga och fyllda av strategiska planer, vilket gör att jag ibland tappar tråden. Detta till trots så är Antony Beevor historikern som kan lyckas med att utbilda det svenska samhället utanför skolan. Det som ytterligare lyfter boken är uppläsare Tomas Bolme. Han gör ett fantastiskt jobb med sitt tempo och sin röst som gör att jag biter mig kvar och lyssnar på hela berättelsen.

Betyg: 5

Förlag: Historisk media
Uppläsare: Tomas Bolme
Speltid: 14 timmar
Genre: Historia, fakta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...