onsdag 5 januari 2011

Richelle Mead - Shadow kiss

Baksidan gör inte innehållet rättvist. Rose val mellan Demitri och Lissa är inte en central handling som baksidan förespråkar. Handlingen är istället riktad på Rose förmågor. Hon börjar se spöken och drabbas alltmer av ilska och huvudvärk. Vardagen tas också upp av den slutliga delen av hennes utbildning. Under 5 veckor ska hon skydda och försvara sin utvalda Moroi från attacker. Det blir inte riktigt som hon tänkt sig då hon blir tilldelad Christian istället för Lissa.

Jag gillar boken och anser att Vampire academy serien bara blir bättre ju mer jag läser. Det enda som drar ner recensionen är hur uppenbara visa gåtor är. Som läsare hittar jag orsak och verkan oerhört fort vilket gör att jag stönar högt när det ”chockerande” avslöjandet kommer.

Boken värld är uppbyggd av hierarkier där du föds in i ditt framtida liv. Dhampirs, halvvampyrerna har till uppdrag att under resten av deras liv skydda Moroi. Deras uppväxt handlar om träning och förberedelser inför detta åtagande. Väljer de att avvika från detta steg väntar den föga smickrande rollen som blodhora. Traditionerna börjar i denna bok att ifrågasättas. Ska inte Morois skyddande alltid komma först eller kan man själv sätta sig i första hand.

Betyg: 7

Förlag: Penguin group USA
Antal sidor: 444
Utgiven: 2008
Genre: urban fantasy, ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...