söndag 28 november 2010

Stephen King - Marathonmarschen

En gång varje år går maratonmarschen av stapeln. Flera tusen ungdomar anmäler sig, 100 väljs ut. Priset för vinnaren är lockelsen. Vinnaren får sina önskningar uppfyllda för resten av livet. Konsekvensen? Det finns ingen mållinje, den sista att stå upp är vinnaren. Stannar du, lägger av, hamnar under medeltempot, gör dig illa eller blir sjuk är du död. Bokstavligen eftersom du skjuts till döds av militärpolisen på bandvagnen som åker efter alla tävlande. Stephen King ställer den ultimata fråga ” vad är du beredd att göra för att få dina önskningar uppfyllda?”

Vad är man beredd att göra för sin mamma, sin syster eller sin broder? Att få alla sina önskningar uppfyllda för resten av livet. Mitt svar skulle bli ett definitivt, Nej. Marathonmarschen är en hemsk värld där människor hyllar mördandet av ungdomar. Majoren, ledaren för tävlingen, är diktatorn som håller i trådarna och hela nationen USA följer i hans ledband. Jag vill inte avslöja för mycket utan rekommenderar dig istället att läsa/lyssna på boken och att du själv får bestämma vad du är beredd att göra för att dina drömmar ska slå in.

Betyg: 5

2 kommentarer:

  1. Vet inte om jag kan säga att jag älskar den, facineras kanske och jag mådde illa under stora delen berättelsen.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...