söndag 28 november 2010

J.K. Rowling - Harry Potter and the deathly hallows

Omläsning
Detta är väl den 2,5 gången jag läser denna bok, vilket direkt ger en signal till hur fantastiskt den är. Efter premiären av del 1 i filmversionen var det självklart att plocka ner boken från hyllan och läsa klart berättelsen ännu en gång.

Harry, Hermione och Harry återvänder inte till Hogwarts för sitt sista skolår. De söker nu landet runt efter föremål, Hallows, som måste förstöras. I var och ett av dessa föremål har Voldemord placerat en bit av sin själv. För att döda sin ärkefiende måste Harr y hitta samtliga av dessa Hallows. Trollkarlsvärden har tagits över av Voldemord och hans dödsätare. England kan nu liknas vid Tyskland under 2:a världskriget. Halvblod dvs. trollkarlar eller häxor som har mugglare till föräldrar spärras in på Azkaban eftersom de inte är tillräckligt rasrena.

Filmen och boken är lika bra. Visst det finns skillnader, men som jag alltid har sagt ”läs inte boken innan filmen!”. Skillnaderna är bara till en fördel för respektive presentation. Skådespelarna i filmen gör en fantastisk insats och en superb tolkning. Jag stundom skrattar och stundom väntar på att få hoppa högt av överraskning. Slutet var bra avklippt och lite mindre än halva boken återstår vilket vi alla får vänta med att avnjuta till sommaren.

Detta är andra gången i min bloggs historia jag sätter en 10 i betyg.

Betyg: 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...