söndag 14 november 2010

Sophie Hannah - Lilla hjärtat


Uppläsare: Mirja Turestedt
Lilla hjärtat är en psykologisk thriller som hör hemma under kategorin kriminalroman i bokhyllan. Berättelsen sätter fart redan efter några meningar då Alice kommer hem och finner sin nyfödda dotter utbytt mot en annan baby. Ingen tror på Alice förutom hennes svärmor och kriminalassistent Simon Waterhouse. I Alice kamp att finna sin dotter leder vägarna genom hennes familjs historia till oväntade konsekvenser både för henne och hennes familj.

Jag gillar den här ljudboken. Den är skräckinjagande och under vissa partier har jag en stor klump i magen. Det finns så mycket psykologi att diskutera att det skulle täcka många kursmål. I ena änden har vi den Alice som framställs likt ett svagt, besegrat djur. Hennes make är fortfarande undertryckt sin egen mor och är ett sadistiskt svin. Svärmodern Vivenne gör genom sina handlingar att alla mår dåligt och känner sig som förlorare. Jag är livrädd för Vivenne!
Jag gillar intrigerna i boken framförallt i den första halvan. Jag blir dock irriterad över Simon Waterhouse mixade känslor för Alice som helt kulminerar i slutet. Jag är en person som gärna vill ha mer hintar så att jag själv kan ana upplösningen. Troligen finns det smartare människor än jag, som såg detta slut komma.

Betyg: 6

Spänning: 4
Lärorik: 3
Humor: 0
Kärlek: 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...