fredag 19 november 2010

Brent Weeks - Shadow's edge

Del 2 i Night angel trilogin
Brent Weeks är skoningslös mot sina läsare. Del 1 läste jag för ett år sedan och ingen resume ges utan läsaren är helt utlämnad till sitt eget minne. Boken tar vid där del 1 slutade. Kylar Stern har nu den svarta Ka'karin i sin ägo efter att han har dödat sin mästare, Durzo. Han lämnar nu sin hemstad tillsammans med sin kärlek Elene och Momma K dotter Uly. Det är svårt för Kylar att börja ett normalt liv utan uppdrag och dödande. Ka'karin lockar honom på villovägar och snart börjar rykten gå i deras nya stad om en svart man som bär rättvisans mantel och skyddar de svaga. Kylars gamla liv smyger sig sakta på och en dag står hans barndomsvän Jarl på tröskeln och erbjuder honom ett sista jobb som Night angel, att rädda deras kung Logan från fångenskap och döda den nuvarande regenten och tyrannen, Godking.

Shadow's edge är spännande och Weeks har en fantastisk förmåga att skapa en historia som har intriger, känslor, rädsla och lockelser. Jag slungas mellan nyfikenhet och illamående. En del scener är så hemska och blodiga att jag får en stor klump i magen. Intrigerna är fantastiska och ständiga avslöjanden gör mig ibland mållös även om vissa delar av berättelsen är lätta att förutse. Boken är betydligt bättre än sin föregångare då den har ett högre tempo och nya karaktärer. Karaktärerna blir stundom så många att det är svårt att komma ihåg dem. Detta till trots så ser jag fram emot att läsa den sista delen i trilogin, Beond the shadow's.

Betyg: 6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...