lördag 20 november 2010

Eoin Colfer - Artemis Fowl

Artemis Fowl är ingen vanlig 12-årig pojke, han är ett geni. Trots sina ringa år har han redan skapat patent på flera uppfinningar. När han lyckats hitta ett exemplar av pysslingarnas hemliga bok öppnar sig en helt ny värld för honom. En värld som han mer än gärna vill utnyttja för att få in pengar till familjens sinande kassa. Artemis pappa saknas efter en båtresa och hans mamma har tagit saknaden mycket svårt och drabbats av psykologiska illusioner. Därmed är det upp till Artemis att försörja familjen. Vid sin sida har han sin trogna livvakt Butler. Artemis bestämma sig för att kidnappa en pyssling och därmed utöva utpressning. Att han har deras hemliga bok som innehåller alla regler en pyssling måste tänka på hjälper självklart till, men vad händer om vätarna slutar spela inligt givna regler?

Texten på bokens framsida är enligt mig överdriven. Så spännande och fantastiskt är inte Artemis Fowl. Citatet "släng dig i vägen Harry Potter" går direkt att slänga i papperskorgen. Boken är lite charmig och stundom spännande, men inte mycket mer. Språket eller snarare ordväxlingarna är roliga och snabba. Artemis är ett kriminellt geni och ibland lite elak. Jag tror att jag uppskattat denna bok mer om jag var i 12-års åldern.

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...