tisdag 5 oktober 2010

Trudi Canavan - The magicians guild

Vid ett tillfälle varje år samlas Imardins magiker för att rensa stadens gator från tiggare, fattiga och lösdrivare. Magiker är de enda som behärskar magi och ingen har makt att besegra dem. Vilket en dag kommer leda till deras fall. Under rensningen samlas en folkmassa. I folkmassan finns en ung flicka som ser på med ilska när magikerna återigen visar sig i stadens slum för att driva ut fattiga. Hon kanaliserar all sin ilska i den sten som hon kastar mot den närmaste magikern. Stenarna som haglar mot magikerna studsar alltid av deras skyddsköldar men just hennes sten tränger igenom magikern sköld och slår honom medvetslös. Det ofattbara har hänt en flicka ur de lägre klasserna, en gatuflicka kan använda magi. Nu börjar jakten på att hitta flickan innan hennes krafter blir för starka.

Boken tar i kraft flera århundraden efter The magicians apprentice vilket är lite tråkigt eftersom jag gillar karaktärerna i den boken och jag vill veta hur det gick sedan. The magicians guild är lika bra om än lite kort. Jag hade gärna sett att boken sträckte sig över 600 sidor. Canavan är fantastiska på att skapa karaktärer som trollbinder. Historien är enkel men facinerande och jag vill gärna läsa ut allt på en gång. Boken har inget vidare tempo men det var inte något jag hade förväntat mig. Miljöerna i den andra hälften av boken får mig stundom att tänka på Hogwarts och Harry Potter.
Jag ska till SF-bokhandel i Stockholm till helgen och kommer då inköpa resterande två böcker i trilogin.
Betyg: 7
Spänning: 2
Humor: 1
Lärorik: 1
Kärlek: 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...