lördag 2 oktober 2010

Elisabet Nemert - Den vita liljan

Chatarina födds år 1460 i staden Palermo på ön Sicilien. Hennes mor dör vid födseln och hennes far anklagar det lilla spädbarnet för händelsen. Chatarina växer istället upp hos sin farbror Antonio som är en framstående konstnär. Hon får en minst sagt annorlunda uppfostran då hon tränas i fäktning, ridning och måleri. Chatarina har en unik förmåga inom allt hon praktiserar och blir snart mästare inom både fäktning och ridning. När fosterfadern Antonio dör kallas hon hem till sin riktiga far som säljer henne för ett stycke land. Hon tvingas nu leva ett skräckfyllt liv där hon blir slagen och terroriserad av sin nye make. Ska hon någonsin bli fri?

Jag gillar starkt Nemerts historiska romaner. Den vita liljan är hennes andra bok. Alla hennes verk är oberoende av varandra men alla har samma tema med en stark kvinna som verkar i en tid när kvinnans roll inte är betydelsefull. Nemert har en unik förmåga att berätta en historia ur ett historiskt perspektiv. I detta verk skildras Italien i början av renässansen. Konstens betydelse växer sig allt starkare och familjen Midici har den stora makten jämte kyrkan. Den nackdel jag kan finna med Den vita liljan är att historiens vingslag inte får lika stort utrymme som i t.ex. Ödets hav eller Rovfåglarnas tid. Det stora kärlekstemat tar också för stort utrymme och blir tillslut för mycket. Dock är historien lockande och jag ser alltid framemot att slå på min MP3.

Betyg: 6
Spänning: 3
Kärlek: 4
Lärorik: 3
Humor: 1

2 kommentarer:

  1. Visst är "Den vita liljan" en riktigt charmig bok. Den kanske inte är Nemerts bästa men den är helt okej.

    SvaraRadera
  2. Nemert böcker är fantastiska. Jag rekommenderar dem starkt som ljudböcker

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...