onsdag 13 oktober 2010

Guillermo del Toro, Chuck Hogan - Släktet


En Boeing 777 från Tyskland landar vid JFK i New York. Efter landningen blir planet svart och det går inte att få radiokontakt. Ingen aktivitet märks inifrån planet och allt förblir svart. En specialgrupp med smittskyddsexperten Eph Goodweather inkallas och man finner alla passagerare i planet döda. Inga spår efter mordvapen hittas och passagerarna verkar bara ha "somnat in" och dött. Eph anar oråd när kropparna transporteras bort för obduktion för inget verkar vara som det ska vara...

Släktet tillhör den klassiska skildringen av vampyrer. Boken är milslångt ifrån den nu populära genren där vampyrer framställs som smarta och snygga killar som förälskar sig i en dödlig flicka. Guillermo del Toro har tillsammans med skräckförfattaren Chuck Hogan skapat detta verk som är en trilogi. I släktet finns ingen förskönad bild av vampyrsläktet. De suger blod med ett eget utvecklat organ, likt en enorm tunga som kan bli 1 meter lång, de skiter och pissar okontrollerat efter deras födointag och de är absolut inte vackra. Kapitlen i boken hoppar likt en film mellan olika människor som blir attackerade av de nyfödda vampyrerna. Den centrala punkten kretsar kring en lite grupp utvalda vampyrjägare som ensamma tar på sig kampen mot farsoten. Jag blir irriterad när myndighetspersoner inte reagerar på faran som är framför dem vilket gör att boken kretsar kring att föröka övertyga och bevisa. Jag läser mig igenom boken med ett litet mått av konstant illamående och jag drömmer mycket mystiska drömmar om maskar. Allt detta vidriga och hemska till trots så fortsätter jag att läsa sida för sida, nästan maniskt. Jag har även köpt uppföljaren, The fall.

Betyg: 6

Lärorik: 3
Spänning: 3
Humor: 0
Kärlek: 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...