lördag 16 oktober 2010

Neil Gaiman - Coraline

Coraline och hennes föräldrar har precis flyttat in i deras nya hus. I huset bor också syskonen Spink och Kraft. Ett par gamla tanter som i sin ungdom var cirkusartister. På övervåningen bor Bobo, en liten, underlig man som tränar möss att uppträda med musikinstrument. Coralines liv är enligt, henne själv, tråkigt och hennes föräldrar är gråa. Coraline får inte gå utanför en given mall t.ex. att köpa ett par illgröna handskar så hon kan stå ut bland klasskompisarnas skoluniformer. Varken hennes mamma eller pappa kan laga mat så deras vardag består av mystiska, hopblandade ingredienser som tillsammans komponerar en maträtt som alltid smakar lika illa.
En dag upptäcker Coraline en mystisk dörr som inte leder någonstans eftersom den är igenmurad. Hon hittar en svart nyckel och smyger en kväll igenom dörren. På andra sidan möts hon av en kopia av sin egen värld. Den världen är dock mer spännande och hennes mamma är fantastisk och kan laga underbara maträtter. Den enda skillnaden är att mamman har knappnålar istället för riktiga ögon. Men Coraline upptäcker snart att det är något fel men hennes ”nya” mamma.

Jag gillar Coraline skarpt. Hon är tuff och smart. Jag är helt klart påverkad av Henry Selicks förmåga att skapa fantastiska filmer tillsammans med Tim Burton. Genom hela boken ser jag filmen framför mig vilket gör boken bättre. Boken och filmen följer varandra riktigt bra och ingen går utanför några gränser. Jag anar att Caroline kan vara lite skrämmande för mindre barn. Skrämmande och spännande på ett bra sätt bör tilläggas. Neil Gaiman är känd som fantasy och skräckförfattare och Coraline är hans första barnbok som översätts till svenska.

Betyg: 6

Spänning: 3
Humor: 2
Lärorik: 2
Kärlek: 0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...