söndag 19 september 2010

Lauren Kate - Fallen

Luce Price kan inte förstå den attraktiva kraft hon känner mot Daniel Craig. Luce har precis anlänt till privatskolan Sword & Cross. En skola som förhoppningsvis kan hjälpa henne lösa mysteriet kring en väns mystiska död. Ett dödsfall som Luce bevittnade men som hon inte har något minne av. På Sword & Cross lever alla intagna efter stränga regler, mobiltelefoner är förbjudna, endast ett privatsamtal i veckan är tillåtet (max 15 min) och varje steg du tar är övervakat av "de röda". Luce har nog med sina egna bekymmer men blir ändå indragen i en kamp ett krig som pågått i århundraden. Ett krig där hon spelar en avgörande roll.

Trots det medelbetyget gillade jag Fallen. Lite för enkel och barnslig men charmig då den går in på områden inom urbanfantasy som jag tidigare inte beträtt. Språket är enkelt och sidorna rasar förbi. Boken är spännande då jag inte vet vad berättelsen kärna är eller ens ana hur den kommer att sluta vilket är ovanligt inom romantisk fantasy. Berättelser om fallna änglar är som jag tidigare nämnt den stora trenden inom urbanfantasy som kommer ta plats framför vampyrerna. En ytterligare kritik mot boken är att Luce kom in alldeles för snabbt i gemenskapen på skolan vilket gjorde huvudberättelsen lite genomskinlig. Stundom alltför lite händelser gör den bitvis tråkig. Dock är den bästa inom ängel-genren som jag hittills läst. Uppföljaren kommer i slutet av september.

Betyg: 5
Spänning: 3
Humor: 0
Lärorik: 1
Kärlek: 4

2 kommentarer:

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...