lördag 18 september 2010

Jonas Gardell - Om jesus

Uppläsare: Jonas Gardell
En enkel hantverkare från den galileiska landsbygden som makten lät avrätta i förebyggande syfte. Gardells bok visar Jesus av Nasaret ur ett intressant perspektiv. Genom att gå igenom evangelisterna försöker han tolka den historiska Jesus. Målet är att skilja mannen från myten.

Om Jesus är en oerhört krävande bok. Jag har antagligen bara tagit in hälften av Gardells teologiska idéer och diskussioner. Jag har dock lärt mig betydligt mer om Jesus än 9 års grundskola levererade. Gardells diskussioner kan ibland tolkas som sarkastiska men han hans budskap är snarare att vända upp och ner kring människors sin på Jesus. Gardell är inte ute efter att förneka att Jesus har existerat. Han berättar mer om en "vanlig" Jesus genom att koppla honom till vardagslivet t.ex. att Jesus började predika när han var i 30-års ålder vilket på den tiden kunde likställas med tandlöshet. Kan vi föreställa oss Jesus tandlös? Boken vänder sig till alla, troende eller inte. Gardell döljer inte sin tro. Jag rekommenderar att detta blir en bok som läses vid sidan av en annan eftersom den kan bli tung med mycket information och tankar att ta in.

Betyg: 5

Humor: 2
Spänning: 0
Lärorik: 5
Kärlek: 0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...