tisdag 21 september 2010

Fritiof Nilsson Piraten - Bombi Bitt och jag

Uppläsare: Hasse Alfredsson
Allt är möjligt för Bombi Bitt. Världen, eller snarare Tosterup ligger för hans fötter. Utan styrning från "franskan" hemma kan Bombi Bitt leva livet han tycker är bäst. Vid sin sida har han Stinsens son Ellie och tillsammans upplever de många äventyr.

En klassiker som alla borde njuta av. Framförallt med Hasse Alfredsson som uppläsare. Hans röstskådespel är sagolikt. Jag blev positivt överraskad av Bombi bitt. Jag hade förväntat mig en barn/ungdomsbok i lite tråkig tappning men fick istället en härlig prick som är likt en blandning av Oliwer Twist och Pippi Långstrump. Miljöerna är fantastiskt beskrivna och den historiska skildringen av Sverige vid 1900-talets början är lärorik. Humorn i boken är sagolik och klockren. Boken passar både ung och gammal. Språket är mumsigt med många nya ord att upptäcka t.ex. bälgmörkt. En perfekt bok att använda i undervisning i t.ex. svenska när man vill skildra miljöer och folkligt liv i ett historiskt Sverige.

Betyg: 6

Lärorik: 5
Humor: 3
Spänning: 1
Kärlek: 0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...